Samarbejde er vejen til positiv udvikling og trivsel

Et godt samarbejde

Samarbejde mellem forældre og pædagoger er en af de vigtigste faktorer for, at jeres barn oplever deres tid i Myretuen som positiv og tryg.

Grundlaget for vores samarbejde er en gensidig respekt for hinanden, åbenhed og tillid.

Dialog, vejledning og en tæt kontakt i dagligdagen er det der kendetegner forældresamarbejdet i Myretuen. Det er vigtigt for os, at forældrene får en fornemmelse af deres barns hverdag og trivsel i børnehaven.

Samtaler

Børnehaven har på forhånd planlagt 4 forældresamtaler i løbet af børnehavetiden.

Opstartssamtale: En samtale hvor forældrene inden børnehavestart, fortæller om barnet og kan spørge ind til børnehavens dagligdag

4 månederssamtale: En samtale om hvordan det har været for barn/forældre at starte i Myretuen og barnets trivsel pt.

Udviklingssamtale: Samtalen ligger i september måned inden skolestart. En samtale omkring udviklingspunkter frem til skolestart.

Trekant – samtale: En overleveringssamtale inden skolestart mellem forældre, skole og børnehave.

Samtalerne foregår i åben og afslappet atmosfære imellem forældre og personale.

Udover de aftalte samtaler er vi altid åbne for en samtale, hvis barnets trivsel ændres.

Daglig kommunikation

Den daglige dialog foregår som kortere eller længere samtaler, når barnet afleveres og hentes. Her har vi en gensidig forventning om, at der informeres om, hvordan barnet har det.

Det er vigtigt for os, at vi hver dag er i kontakt med alle forældre.

Opsporingsmodellen

Aalborg kommune har fokus på børns trivsel i alle 0-6 -institutioner. 2 gange årligt vil jeres barn blive trivselsvurderet.

Formålet er at skabe dialog om trivsel og få øje på børn, som ikke trives, så vi i institutionen kan sætte tidligt ind med pædagogisk indsats.

Læs mere om trivselsvurderingen på Aalborg Kommunes hjemmeside.

Forældremøde

Hvert år i oktober afvikles der forældremøde. Mødet indeholder:

• Et aktuelt oplæg
  • Orientering fra grupperne
  • Årsberetning fra forældrebestyrelsen
  • Valg til forældrebestyrelsen
  • Kaffe/kage
  • Hygge og snak med de andre forældre

Nyhedsbrev og månedsplan

Hold jer opdateret på AULA.

Nyhedsbrev: Hver måned bliver der sendt et nyhedsbrev ud på AULA. Det omhandler hverdagen i institutionen, nyheder og ting i som forældre skal være opmærksomme på.

Månedsplan: Hver måned bliver der sendt en månedsplan ud på AULA. Den indeholder månedens aktiviteter og fødselsdage.

Barnets bog

Barnets bog udleveres ved børnehavestart. Den består af billeder fra dagligdagen, ture, specielle begivenheder m.m. Bogen står fremme og børnene kan altid tage den frem og se i den.

Sprogligt og socialt er bogen en stor succes. Børnene nyder at se sig selv og fortælle sine kammerater og familie om deres oplevelser.

Forældreopgave at holde bogen opdateret. Ved hvert Åbent hus arrangement er der mulighed for, sammen med sit barn, at sætte nye billeder i bogen. Har man ikke tid den pågældende dag, er man altid velkommen til at tage den med hjem.