Mobil menu

Traditioner og nytænkning er nøgleordene når vi laver aktiviteter for og med børnene

Aktiviteter tilpasset barnet

Læring sker i alle former for fællesskaber og aktiviteter. I Myretuen er vi meget bevidste om at møde børnene på deres niveau og tage udgangspunkt i deres interesser og kompetencer. Derfor tilpasser vi vores aktiviteter efter den flok børn som vi har.

Fællestemaer

Sjov og læring går ofte i spænd. Dette vil i opleve, når vi i Myretuen tager fat på de mange forskellige temaer, som vi i løbet af året arbejder med på tværs af huset.

Bevægelsesuge, piratuge, naturuge, her bor jeg uge, kulturuge er blot nogle af de temaer i kan opleve. Det er altid spænende at fordybe sig sammen og have et fælles tredje.

Traditioner

Nye som gamle traditioner afviklers hvert år i Myretuen. Det er vigtigt med traditioner da det giver genkendelsens glæde og skaber faste holdepunkter i jeres barns liv. Samtidigt giver det et stærkt fællesskab, at man har fælles oplevelser år efter år.

Fastelavn

Vi forbereder os til fastelavn ved at synge, lave fastelavnsris, male tønder og bage fastelavnsboller. Til fastelavnsfesten møder børnene op udklædte og vi slår katten af tønden. Dagen afsluttes med forældrekaffe.

Påske

Vi klipper og klistrer, snakker om højtiden, sår karse, holder påskefrokost og får besøg af påskeharen som måske lægger et påskeæg.

Fotografering

Fotografen kommer hvert år og fotograferer børnene.

Børnehavens fødselsdag

Fødselsdagen fejres med sang, hurraråb og sjove aktiviteter på legepladsen. Børnene får en lille ”overraskelse”. Dagen afsluttes med forældrekaffe.

Åbent hus

Sidste hverdag i måneden er der kaffe på kanden. Der er alle forældre velkommen. Der er ved samme leglighed mulighed for, at man sammen med sit barn kan sætte billeder i ”Barnet bog”.

Bedsteforældredag

Slut november inviteres alle bedsteforældre på besøg til juleklip, julesang og kaffe. Børnene har bagt julesmåkager.

Dagplejedag

Hver måned har den dagplejegruppe, der er tilknyttet huset, mulighed for at komme på besøg.

Skt. Hans

Vi tænder bål, sætter fut i heksen og synger Sankt Hans sange.

Jul

Vi klipper og klistre julepynt. Laver vores egen julekalender. Synger julesange. Hvert år får vi besøg af nogle frække med søde nisser. De kommer med børnene hjem på besøg. Vi laver hemmeligheder og spiser julefrokost. Kort tid inden jul går vi til julegudstjeneste i Nibe Kirke.

I starten af december afholder forældrebestyrelsen et julearrangement, hvor julemanden kommer på besøg.

Børnefødselsdag

Barnets fødselsdag fejres i børnehaven. Flaget hejses, der dækkes flot bord, der synges, råbes hurra, tændes lys og der bliver fortalt historier. Forældrene medbringer noget barnet kan dele ud (så sundt som muligt). Forældrene må gerne deltage i arrangementet.

Forældre Arrangementer

Forældrebestyrelsen inviterer til ”fest”. En rigtig hyggelig eftermiddag/aften, hvor der er mulighed for at møde de andre forældre.

Afslutningsfest for de ældste

Børn og forældre inviteres til fest. Der bliver holdt taler, udleveret afgangsbeviser og leget sjove lege. Der spises og hygges.

Førskolegruppe

Det sidste år i børnehaven er de store børn på tværs af grupperne samlet en gang ugentligt.